Vyhledat
  • David Krajíček

Nástupnictví a jak to vidí nová generace. Povinnost nebo příležitost?


Nástupnictví v rodinných firmách

Dvě generace se musí shodnout, aby nastal pokrok. Tato klíčová myšlenka vyplývá z hlavních zjištění letošního dubnového průzkumu agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), který proběhl formou hloubkových rozhovorů s nástupníky v rodinných firmách. Zveřejněním průzkumu tak startuje další ročník soutěže o nejlepší rodinné firmy „Equa bank Rodinná firma roku“, který organizuje AMSP ČR již 8. rokem s cílem ocenění a zviditelnění malých a středních rodinných firem.


„Rodinné podniky se staly základním kamenem české ekonomiky. Většina z nich prochází procesem předání na novou generaci vlastníků právě teď. V tomto období je rodinná firma nejvíce ohrozitelná. I když majitelé a nástupci chtějí společně dosáhnout úspěchu, tak přesto je to složitý projekt, ve kterém se za každou zásadní chybu tvrdě zaplatí. Tyto ztráty jdou od snížení likvidity, výkonu a obchodního potenciálu až po likvidaci podniku či prodej do rukou finančních fondů. V tomto případě se ztrácí výhody, které rodinné podnikání přináší obchodním partnerům, zaměstnancům, regionu a naší zemi.


Ukazuje se, že firmy mohou přejít do další generace odhodlaných mladých podnikatelů, pokud rodiny zvládnou proces převodu vlastnictví. Odcházející generace zakladatelů a jejich nástupci potřebují pomoci. Je třeba řešit kvalifikované poradce, systém vzdělávání, podporovat růst a inovace, povzbudit k další expanzi. Nebude třeba vynaložit velkých nákladů na podporu rodinných firem, živností a farem, ale každá koruna investovaná do tohoto segmentu národního hospodářství se několikanásobně vrátí.“ Libor Musil, majitel rodinné firmy LIKO-S, a. s. a člen představenstva AMSP ČR.


Nástupci nebo nástupkyně jsou s firmou spjatí od mala: pomáhají, účastní se, vidí a slyší, co se ve firmě řeší. Pro někoho to znamená pozitivní zkušenost, kdy děti zajímá, co rodiče dělají a touží to poznávat. Jeden z nástupníků při hloubkovém rozhovoru uvedl: „Takový nárůst a úspěch firmy nikdo nečekal. Táta začínal s firmou v garáži. Nepřipravovali nás na to, že to jednou budeme muset převzít.“ Sepětí s firmou od prvopočátku ale může být i zdrojem negativní zkušenosti, protože rodiče nemají kvůli firmě na děti dostatek času neb je firma zdrojem konfliktů mezi rodiči. Anebo obor, ve kterém rodiče podnikají, je dítěti vzdálený (technický obor pro humanitně zaměřené děti).


„Firma byla tátovo čtvrté dítě. Neměly jsme ji se sestrou rády, protože táta trávil veškerý čas ve firmě, i naše věci z domova se v začátcích v případě nutnosti přesouvaly do firmy“, uvádí jedna z nástupkyň při hloubkovém rozhovoru.


Přečtěte si daší zajímavé postřehy z tohoto důležitého průzkumu.


21 zobrazení

Email: info@dkfo.cz
Tel: + 420 777 270 721

 

KRAJÍČEK & PARTNERS s.r.o.

Vodičkova 41
Praha 1, 110 00

  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook
  • YouTube