V předchozím příspěvku VIP klient: Rodinná firma, jsem psal o trendu, kdy se finanční, právní a poradenský byznys začíná více orientovat na rodinné firmy.
Samozřejmě, že všichni poskytovatelé těchto služeb již mezi svými klienty rodinné firmy a majetné rodiny mají. Privátní bankéři a finanční poradci mají takových klientů v portofliu významný podíl a jejich vztahy jsou velmi osobní. A jak známo, všechno je o lidech a člověk je tvor společenský. Každý z nás má různou potřebu sociální interakce ale všichni chceme kvalitní mezilidské vztahy.
Ve světě byznysu to zejména platí o VIP klientech a jejich odborných poradcích. Takový klient není ani tak citlivý na drobné rozdíly v investiční strategii privátních bankéřů nebo finančních poradců. To hlavní, co úspěšný a majetný klient hledá a potřebuje, je důvěrný vztah s poskytovatelem osobních služeb. Samozřejmě ruku v ruce s odbornou kompetencí profesionalitou. Svět úspěšných je často plný zištnosti, závisti a nepochopení. Za úspěchem se skrývá mnoho pádů a neustálých výzev a hrozeb.
Rodinné vztahy jsou stejně křehké jako v každé jiné rodině a zde je o jeden zdroj potenciálních konfliktů více - majetek a moc. Propletenost rodiny a byznysu přidává rodině další rozměr a podstatným způsobem ovlivňuje dynamiku vztahů. Proto když takový klient najde mezi poradci vztah, kde může důvěřovat a potká se s pochopením komplikovanosti a komplexnosti svého života, cítí se v takové společnosti dobře. Začne ji vyhledávat a stane se loajálním klientem. Klienti nemění banky a poradce kvůli firmě nebo produktu...ale hlavně kvůli lidem.
Zkrátka když jako poradce tušíte, co se děje za oponou, dokážete se v tom orientovat a umíte projevit nezištný a upřímný zájem o život a starosti druhého, jste na dobré cestě ke kvalitnímu a dlouhodobému vztahu. Mnoho z vás, bankéřů, poradců a svěřenských správců je psychosociálně dobře vybaveno a jsou schopni vysoké empatie. Nicméně možná cítíte ostych a nejistotu vstoupit na tenký led důvěrné diskuse s klientem na téma problémy v rodině. Je to zejména tím, že situace u klienta jsou často nepřehledné, netušíte co se za oponou děje ani jakou otázkou téma otevřít. Nemyslím tím ovšem zdvořilostní fráze typu "A co doma, vše v pořádku?" nebo "Kam pojedete na dovolenou?"
Věřte, že dotazem "Jak často se bavíte s dětmi o majetku" nebo "Jak se děti staví k vaší firmě a rodinnému majetku a co s ním bude, až vy nebudete?", posunete váš vztah mnohem více, než čistě odbornou diskusí. Velkým tématem je samozřejmě probíhající mezigenerační nástupnictví, kde se vám otevírá škála možností jak téma rozvinout.
Ovšem důvěra je jako krásná ale křehká květina. Roste dlouho a lze jí zničit jedním neopatrným krokem. Je proto potřeba našlapovat opatrně a vztah pěstovat. Proto je dobré vyznat se ve světě klienta a mít základní orientaci. Pak už můžeme našlapovat s jistotou a květinu důvěry pravidelně zalévat upřímným zájmem, orientací a správnými otázkami.
Věřím, že když klientovi pomůžete nejen odborně ale dokážete ho inspirovat i k zásadním rozhodnutím, ocení to.
Jak na to, se můžete dozvědět na mém školení pro poradce a správce majetku.
David Krajíček
Comments