top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraDavid Krajíček

VIP KLIENT: RODINNÁ FIRMA

Aktualizováno: 3. 5. 2019




Věděli jste, že rodinné firmy tvoří 80% světového HDP? Jedná se totiž o nejrozšířenější formu vlastnictví na světě. Mezi rodinné firmy patří giganti jako Volkswagen, Pandora nebo Heineken. Například v Německu tvoří rodinné firmy 79% národního produktu a na tvorbě pracovních míst se podílí 45%. V Rakousku jsou tato čísla ještě zajímavější, 80% HDP a 75% pracovních míst.


Také české rodinné firmy již dávnou nejsou jen "pekařství na rohu" ale firmy se stovkami milionů a miliardami korun ročního obratu. Jen pro představu, 130 největších českých rodinných firem zaměstnává 103 tisíc lidí a jejich celkový obrat je neuvěřitelných 320

miliard korun. Mezi největší české rodinné firmy patří například DEK, Juta, Kofola nebo Kohinoor.


Co se týče podílu na HDP tak je to cca 20% ale roste každým rokem. Velký vliv na postavení rodinných firem v ČR bude mít právě probíhající první vlna mezigenerační výměny. Přesun majetku mezi generacemi se projevuje zásadním způsobem například nárůstem bohatství fyzických osob, plynoucím právě z prodeje podílů a akcií. Dle údajů Finanční správy, činili příjmy nepodléhající zdanění 114 miliard Kč za rok 2018, cca 80% z toho jsou právě prodeje podílů ve firmách. Zbytek příjmů je z dědictví nebo výhry v loterii. Jednalo se o meziroční nárůst 27 miliard Kč.


Rodinné firmy se tak stávají atraktivním typem klienta v prémiových finančních a profesionálních službách. Směrem k českým úspěšným podnikatelům se proto poslední roky otáčejí finanční poradci, privátní banky, právní firmy a poradenské společnosti z tzv. velké 4 (Deloitte, PWC, KPMG, EY)


Ovšem na cestě k získání majitelů firem do portfolia svých klientů je mnoho úskalí.

Narozdíl od jednání s najatými manažery z korporací je třeba do vztahu investovat mnohem více času a úsilí. Obecně platí, že každý klient chce vztah a u majitelů firem to platí dvounásob. Získání a udržení důvěry je klíčovým aspektem všech kvalitních vztahů.


Poskytování osobních profesionálních služeb přímo majitelům firem je běh na dlouhou trať ale rozhodně stojí za to. Odměnou vám bude radost ze vzájemné důvěry a dlouhodobé spolupráce, stejně tak jako možnost získání dalších bonitních klientů z řad rodiny.


David Krajíček

Poradce rodinných firem


Zdroje: AMSP, Forbes česko, FFI global data points, Finanční správa

272 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page